Big Joe Williams | Forum

Topic location: Forum home » ARTICLES » ARTICLES
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΠΑΓΙΑΣΤΑΣ

Συναίσθημα ,πάθος, παρορμητισμός , αλήθεια.

 

Το όνομα.... Joseph Lee Williams ή Big Joe Williams , είναι συνδεδεμένο με το ξεκάθαρο, αμιγές blues .

Ένας bluesman που μας άφησε ένα σημαντικό κομμάτι  κληρονομιάς  της blues για να ταξιδεύουμε... που ?

Οπου αγαπάει ο καθένας μας ετσι κι αλλιώς αυτή η μουσική είναι γραμμένη απο τη ζωή  και για το ταξίδι μας

στη ζωή , οφείλουμε  λοιπόν και σε αυτόν όπως και σε πολλούς άλλους του είδους του, να ψάξω και να

μάθω πράγματα γι αυτόν.

Γεννήθηκε στις 16 Οκτώβριου του  1903, σε ένα αγρόκτημα στην άκρη του Knoxford  Swamp, έξω από το

Crawford του Μισισιπή.

Προερχόταν από μια οικογένεια μπλουζ ερμηνευτών, που περιλάμβανε τον παππού του, Bert Logan, και τους

θείους του Bert και Russ Logan.

Εφτιαξε μόνος του το πρώτο του μουσικό όργανο μια κιθάρα με μια χορδή , και αργότερα έγινε γνωστός για

την κιθάρα των εννέα χορδών που έφτιαξε επίσης μόνος του  με την προσθήκη τριών χορδών σε μια 

κανονική κιθάρα.

Επαιζε 6 χορδη κιθάρα , 9χορδη , 12 χορδη, ηλεκτρική κιθάρα, kazoo, dobro, slide, φυσαρμόνικα και ακορντεόν.

 

Ο Τζο έφυγε από το σπίτι του το 1915 πάνω στην ευαίσθητη ηλικία της εφηβείας του  και επιβίωνε παίζοντας για τους εργαζομένους σε σιδηροδρόμους, στα αναχώματα, σε

φράγματα ταξίδευε σαν χωρωδός με πλανώδιους σε ιατρικές παραστάσεις της εποχής, οτι μπορούσε δηλαδή για να εχει τα προς το ζειν .

Σε πολλά απο τα ταξίδια του έπαιρνε μαζί του τους νεαρούς επίσης μπλουζίστες Honeyboy Edwards και Muddy Waters . Επαιζε σε δρόμους σε  σοκάκια από τη Νέα Ορλεάνη

εως το Σικάγο. Η μεγάλη του επιρροή ήταν ο Charley Patton και ο Blind Lemon Jefferson.

Αργότερα το 1930  έγινε αναπόσπαστο κομμάτι του Vibrant Blues sceneστο  St. Louisκαι αργότερα στο Chicago, αν και δεν σταμάτησε ποτέ να ταξιδεύει.

Το 1934  στο Σαιντ Λούις,  συναντήθηκε με τον παραγωγό Lester Melrose που του υπέγραψε σύμβαση με την εταιρεία Bluebird Records το 1935.

Έμεινε με την εταιρεία Bluebird για δέκα χρόνια, εκει ηχογραφεί το "Baby, Please Don't Go" που το είχε γράψει απο το 1927 and "Crawlin' King Snake" (1941) δυο

πασίγνωστα τραγούδια που αργότερα παίχτηκαν απο τον Muddy Waters, Van Morrison , τον Bob Dylan (που έπαιζε φυσαρμόνικα σε μια συναυλία του  Big Joe στο 1962) και

πολλούς αλλους μέχρι και σήμερα. Ο Joe έδωσε μερικές φορές τραγούδια στη μπλουζ τραγουδίστρια Bessie Mae Smithόπου αλλοι την αναφέρουν σαν στενή του φίλη και αλλοι

ως  σύζυγο του, όπως το παραδοσιακό τραγούδι “Another Man Done Gone.”

Μετά  τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο όταν οι τάσεις στην αφρικανική αμερικανική μουσική μετατοπίστηκαν  προς τα ηλεκτρικά blues πολλοί παραδοσιακοί μπλουζίστες έμειναν

πίσω, αλλά ο ακούραστος Williams κατάφερε να συνεχίζει να ηχογραφεί singles για την Trumpet (based in Jackson, Mississippi), Bullet, and Vee-Jay. Στο τέλος των '50s ο Big

Joe άρχιζε μια νέα καριέρα ως «λαϊκός μπλουζ» καλλιτέχνης. Επαιζε σε καφενεία, νυχτερινά κέντρα και φεστιβάλ και ηχογράφησε επίσης πολλά άλμπουμ για Delmark, Arhoolie,

Testament, Bluesville, Folkways,και άλλα εταιρείες για λευκούς συλλέκτες και λάτρεις του είδους στην Αμερική και την Ευρώπη.

Ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στο Σικάγο, όπου και ζούσε για ένα διάστημα σε ένα υπόγειο του Jazz Record Mart.

Ηχογράφησε επίσης κι άλλα με πολλούς άλλους blues καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένου του John Lee "Sonny Boy" Williamson,  Robert Nighthawk και Peetie Wheatstraw.

Ο Big Joe παρέμεινε ένας ξακουστός μπλουζ καλλιτέχνης στη δεκαετία του 1950 και του 1960, με το στυλ τη κιθάρα και τα φωνητικά του και έγινε δημοφιλής στους λαϊκό-

μπλουζ οπαδούς. Αργότερα περιόδευσε στην Ευρώπη και την Ιαπωνία στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970, και έλαβε μέρος σε πολύ

σημαντικά φεστιβάλ των ΗΠΑ.

Σε μια συναυλία το 1965 στο Greenwich Village ο Marc Miller περιγράφει:

«Στριμωγμένος ανάμεσα στα δύο σετ (μέρη μουσικού προγράμματος) πιθανά σαν εναλλακτική λύση, ήταν ο bluesman Big

Joe Williams (δεν πρέπει να συγχέεται με τον τραγουδιστή της τζαζ και rhythm & blues Joe Williams που τραγουδούσε με τον

Count Basie). Φαινόταν σε άσχημη κατάσταση. Είχε μια μεγάλη διόγκωση ανευρίσματος στο μέτωπό του. Κρατούσε μια παλιά

ταλαιπωρημένη ακουστική κιθάρα που νομίζω ότι είχε εννέα χορδές και διάφορα αυτοκόλλητα και ένα σύρμα κρεμάστρας για

να την κρατάει περασμένη στο λαιμό του, διαμορφωμένο για να κρατήσει ένα kazoo ώστε να έχει τα χέρια του ελεύθερα για

να παίξει κιθάρα. Περιττό να πούμε, ότι φαινόταν σαν μια μεγάλη απογοήτευση από άποψη εμφάνισης, μετά την εμφάνιση

των folk rockers.

 

Η συνοδός μου κι εγώ, αντάλλαξαμε ένα βλέμμα συμπάθειας και συμπόνοιας για αυτόν τον άνθρωπο της Delta blues που

ήταν εκτός τόπου. Μετά από τα πρώτα τρία ή τέσσερα τραγούδια του Big Joe, ο εκφωνητής ήρθε στο μικρόφωνο και είπε,

«Ας δώσουμε ένα μεγάλο χειροκρότημα για τον Big Joe Williams, κυρίες και κύριοι.. σας ευχαριστώ : Big Joe! ».

 

Αλλά ο Big Joe δεν είχε τελειώσει. Δεν είχε τελειώσει με το κοινό και αγνόησε τον εκφωνητή. Συνέχισε το μουσικό του μέρος

και μετά από κάθε τραγούδι ο εκφωνητής ερχόταν στο μικρόφωνο  και προσπαθούσε ευγενικά αλλά σταθερά να πάρει τον Big Joe από το stage. Ο Big Joe όμως  δεν έδινε

σημασία σε τίποτα από αυτά και συνέχιζε να παίζει με την εννιάχορδη ακουστική του και το kazoo του.

 

Στο έκτο ή έβδομο τραγούδι το νερό μπήκε στο αυλάκι και άρχισε να κελαηδάει με δυνατά slide riffs κιθάρας, δυνατή φωνή, καθώς και έντονα κρουστό τρόπο παιξίματος

της κιθάρας. Την ώρα που έφτανε το τέλος του σετ, είχε πλέον σηκώσει όρθιο στα πόδια του εκείνο το ακροατήριο, με τους σκληροτράχηλους rockers των  '60s κάνοντάς

τους να φωνάζουν το όνομά του και να χειροκροτούν με κραυγές. Η αρχικός μας «οίκτος» γι ' αυτόν, αντικαταστάθηκε από θαυμασμό και  σεβασμό. Ήξερε ότι το «είχε»

μέσα του το να μπορεί να συγκινήσει αυτό το κοινό και ήξερε ότι χιλιάδες βατ έντασης του ήχου και εκατοντάδες ντεσιμπέλ δεν επηρεάζουν ούτε στο ελάχιστο, τη δύναμη

και δυναμική ενός τραγουδιού.»

 

Οταν εμφανίζεται στο"blues night" του Mike Bloomfield παίζει με την εννιάχορδη ηλεκτρική κιθάρα του μέσα από ένα μικρό ετοιμόρροπο ενισχυτή με ένα πιάτο καρφωμένο

σε αυτό και μια μπύρα να κρέμεται από αυτό. Όταν έπαιξε,ταρακούνησε τα πάντα ! Το ηχητικό αποτέλεσμα αυτής της απίστευτης πατέντας του ήταν ενας ήχος πολύβουος

που θύμιζε Αφρικανικό blues .

 

Στα απομνημονεύματά του κιθαρίστα Mike Bloomfield «Me and Big Joe Williams» υπάρχει αναφορά και υπερηφάνεια όχι μόνο για τη μουσική του, αλλά και για το έργο του,

ως κυνηγός ταλέντων. Βοήθησε να εντοπίσει και να καταγράψει πολλούς καλλιτέχνες στο Μισισιπή, Σεντ Λούις, και Σικάγο, συμπεριλαμβανομένων των J. D. Short,John

Wesley “Mr. Shortstuff” Macon.

Σαν άνθρωπο και σαν καλλιτέχνη τον χαρακτήριζαν ιδιότροπο και ερειστικό , παράλληλα όμως ήταν

ένας εξαιρετικός μουσικός , χαρισματικός συνθέτης , μαχητής και δεν ήταν τυχαίο που οι καλλιτέχνες

της εποχής τον σέβονταν και θεωρούσαν οτι για να παίξεις μαζί του , πρέπει να παίξεις με τους

κανόνες του. To ύφος του Big Joe είναι αναμφισβήτητα το ύφος Delta Blues αλλά είναι όμως και

μοναδικό ! Δεξιοτεχνία,  ρυθμός και πάνω απ ολα η φωνή . Επαιζε με τον αντίχειρα και το δείκτη του

χεριού του σε μια εντελώς τροποποιημένη κιθάρα όπως είπαμε παραπάνω.

 

 O D. Thomas Moon που ήταν ο άνθρωπος που του περιποιόταν και καθάριζε τις κιθάρες του είχε πει

χαρακτηριστικά :

« Oταν έκανε διάλειμμα, ερχόντουσαν διάφοροι και περιεργαζόντουσαν την κιθάρα του. "Αυτό είναι που

με έκανε να ξεκινήσω να βάζω περισσότερες χορδές στην κιθάρα μου" είπε.

«Έβαλα την έβδομη χορδή εκεί» (την διπλή Ε ) "και αυτο μπέρδεψε τους περισσότερους για λίγο, αλλά,

στη συνέχεια κάποιος επέστρεφε ξανά και ξανά και άρχισε να συνηθίζει την ιδέα της επιπλέον χορδής ".

Σκέφτηκε λοιπόν, «πρέπει να τους μπερδέψω λίγο περισσότερο."

 

 Έβαλε λοιπον μια δεύτερη Β χορδή . Αυτό κράτησε τον ανεπιθύμητο μακρυά για ένα διάστημα, αλλά μετά είχε συνηθίσει και σε αυτό. Σκέφτηκε, «Λοιπόν, πραγματικά θα

σε ξεγελάσω αυτή τη φορά. Θα βάλω και δεύτερη D χορδή. » Αυτό, ο "ενοχλητικός", δεν μπορούσε να το διαχειριστεί, και ποτέ δεν πείραξε την κιθάρα του ξανά. ! Ένα

πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ότι κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν πως ο Big Joe πρόσθεσε μια επιπλεον χορδή D κουρδισμένη μια οκτάβα ψηλότερα, σαν σε

δωδεκάχορδη, αλλά δεν είναι αλήθεια.. Η επιπλέον χορδή ήταν στην ίδια συχνότητα (συνήχηση).

Καθάριζα και περιποιόμουν κιθάρες του Big Joe γι 'αυτόν, και το ξέρω.

Όταν έπαίζε 12-χορδη κιθάρα, χρησιμοποιούσε το κούρδισμα με οκτάβες με τον παραδοσιακό τρόπο. Αλλά στο παίξιμο με εννέα χορδές

, οι χορδές ήταν πάντα σε συνήχηση. Επίσης, πολύ λίγοι άνθρωποι το γνωρίζουν αυτό, αλλά Big Joe είχε δύο κουρδίσματα εννέα

χορδών. Ονόμαζε το ένα «ισπανική ρύθμιση», η οποία ήταν ανοικτή χορδή G και τοποθετούσε το capo στο δεύτερο τάστο για να έχει

τη βασική νότα. Είχε όμως ένα ακόμα κούρδισμα G. Το ονόμαζε"ανοιχτή G με ένα μπάσο 10 ακόρντων (open G with a 10 chord bass)"

Μερικές φορές το ονόμαζε "10 card bass." Εδώ αυτό που έκανε ήταν να ξεκουρδίσει την μπάσσα χορδή D σε τόνο Β και έπαιζε εκεί

σχήματα μπάσσου. Νομίζω ότι αυτό που έκανε ήταν να ονομάζει το κούρδισμα "10 chord bass" αρχικά, αλλά επειδή μερικοί άνθρωποι

δεν καταλαβαίνουν τι έλεγε, άρχισε να το αποκαλεί "10 card bass." Ο ίδιος βρήκε την ονομασία αυτή, γιατί ήταν πιο εύκολο να το "δει"

κανείς σαν 10 κάρτες, όπως και σε ένα παιχνίδι πόκερ. Έλεγε : "Ναι, αυτό ταιριάζει με ό, τι έχω στο μυαλό μου, πολύ." Έκανε λοιπόν το

συγκεκριμένο (ξε)κούρδισμα κάποιες φορές για το λόγο αυτό. Αυτή είναι και η ιστορία της εννιάχορδης κιθάρας.»

 Είχε προσθέσει ενα υποτυπώδες ηλεκτρικό pick-up, του οποίου τα καλώδια ήταν κουλουριασμένα σε όλη την κορυφή της κιθάρας του.

Είναι λίγο γνωστό οτι ο Big Joe καθιέρωσε ενα συγκεκριμένο κούρδισμα στη κιθάρα για να χρησιμοποιηθεί αργότερα ως κούρδισμα για

slide.

 Αργότερα το 1930  έγινε αναπόσπαστο κομμάτι του Vibrant Blues sceneστο  St. Louisκαι αργότερα στο Chicago, αν και δεν

σταμάτησε ποτέ να ταξιδεύει.

Επιρροές απο τον μεγάλο Big Joe Williams είχαν πολλοί μετέπειτα μπλουζίστες όπως , Honeyboy Edwards, John Paul Hammond..

Ο Big Joe Williamsήταν καλλιτέχνης της Delta blues με προσωπικότητα και  μοναδικό στυλ .

Ζούσε σε ένα τροχόσπιτο τα τελευταία χρόνια στο Macon του Μισισιπή και πέθανε εκεί πλήρης ημερών στις 17 Δεκέμβρη του

1982 .Θάφτηκε σε ένα ιδιωτικό νεκροταφείο έξω από το Crawford κοντά στο Lowndes County.

 

Η επιτύμβια στήλη του πληρώθηκε από τους φίλους του και χρηματοδοτήθηκε εν μέρει από έρανο μεταξύ των μουσικών στο

νυχτερινό κέντρο διασκέδασης Clifford Antone's ένα nightclubστοAustin Texas που διοργανώθηκε από τον μουσικό συγγραφέα Dan

Forte.

Ο βιρτουόζος της φυσαρμόνικας και ένα χρόνο περιοδεύοντας μαζί του, Charlie Musselwhite παρέδωσε το εγκώμιο στα αποκαλυπτήρια.

Big Joe Williams « King of the 9 String Guitar».........

 

 

 

 

ANNA STASINOPOYLOY 29/6/2015

 

 

The Forum post is edited by ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΠΑΓΙΑΣΤΑΣ Jun 29 '15, 11:20PM
Share:
bninna
bninna Aug 9 '15, 10:13AM

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία και για τη δημοσίευση του αρθρου , είναι το πρώτο που τολμώ να γράψω δεν ξέρω καν αν το έκανα σωστά και ζητώ συγγνώμη αν δεν είναι και όπως πρέπει . Δεν είμαι παρά ενας ανθρωπος που μόνο ακούει μουσική και δεν είμαι ειδική στο να γράφω. Το γεγονός ότι μπήκε σε αυτό το site που αφορά αυτή τη μουσική με τιμάει. Και πάλι ευχαριστώ για όλα. 

 

 

Αννα

ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΠΑΓΙΑΣΤΑΣ

emeis eyxaristoyme

This topic is sticky

OUR BANER

Navigation tour

connect to bluesway web radio

Bluesway.gr Logo Designer

OUR WALL

You need to sign in to comment
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΠΑΓΙΑΣΤΑΣ
Apr 17, 01:25AM
xronia pola teli
telis Nikoloytsos
Apr 16, 10:19PM
xronia polla se oloys...!!!
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΠΑΓΙΑΣΤΑΣ
Jan 22, 10:32AM
kalh xronia
bninna
Jan 1, 11:13AM
Καλή χρονιά !
bninna
Jul 8 '16, 11:27PM
καλό καλοκαίρι
bninna
Jan 6 '16, 09:33PM
Καλη χρονιά and keep the music alive
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΠΑΓΙΑΣΤΑΣ
Jan 6 '16, 07:13PM
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΠΑΓΙΑΣΤΑΣ
Dec 6 '15, 10:11AM
XRONIA POLLA
bninna
Dec 1 '15, 10:31PM
καλό μήνα !

Weather

Support Us